Cele i zadania przedszkola
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 39 W BYTOMIU
Pracujemy z dziećmi w wieku od 3 do 6 lat. W naszym przedszkolu dzieci czują się „jak u siebie” a my robimy wszystko aby były zadowolone i chętnie chodziły do przedszkola.
Uczymy dzieci:
- Budowania „obrazu siebie” w relacjach Ja i Ty-Wy, Ja-Ty przez stwarzanie odpowiednich warunków.
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych usprawniających biegłość w budowaniu i posługiwaniu się znakiem – słowem, gestem, liczbą, barwą w poznaniu i zmienianiu siebie i świata.
- Kształtowanie umiejętności i elementarnych zdolności dynamicznego przystosowania dziecka do otaczającej je rzeczywistości – bliższej i dalszej.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości i postaw pozytywnych w otwartym, twórczym (na miarę dziecka) funkcjonowaniu w grupie.
Zadaniem edukacyjnym naszego przedszkola jest:
- Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko dorasta.
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem oraz umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu.
- Kształtowanie podstawowych powinności moralnych:
~ życzliwości
~ tolerancji
~ sprawiedliwości
~ uczciwości
~ odpowiedzialności
- Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.
- Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu oraz wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz umiejętności reagowania na umówione sygnały, dotyczące różnych sposobów zachowań i ustawień w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Ukazywanie piękna przyrody
- Zapewnienie doświadczeń do nabywania umiejętności słuchania i mówienia.
- Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i zdobywania orientacji w zakresie podstawowych pojęć matematycznych związanych z orientacją w przestrzeni, figurami geometrycznymi, cechami jakościowymi przedmiotów i zjawisk, zbiorami, ciężarem, pojemnością i czasem.
- Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji, przeżyć, zaobserwowanych zjawisk oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi do tej twórczości.
- Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, rozpoznawanie i odtwarzanie piosenek, muzyki, brzmienia instrumentów oraz uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
PRAWA RODZICÓW
1. Rodzice (opiekunowie prawni) mają w szczególności prawo do:
1) rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,
2) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
3) uzyskiwaniu informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną,
4) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą,
5) zgłaszaniu uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola
OBOWIĄZKI RODZICÓW
1.Na rodzicach (opiekunach prawnych) dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek m.in. do:
1)udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie,
2)zapewnienie dzieciom regularnego uczęszczania na zajęcia:(dziecko 5-letnie odbywa roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne),
3)regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
4)przyprowadzania do przedszkola dzieci korzystających ze śniadania najpóźniej do godziny 8.15 nie korzystających ze śniadania do godziny 9.00,
5)odbierania dziecka w godzinach pracy przedszkola,
6)natychmiastowego odbioru dziecka, w przypadku zgłoszenia przez przedszkole choroby dziecka.
OBOWIĄZKI DZIECKA
1.Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
1)szanowania wytworów innych dzieci,
2)podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego,
3)przestrzegania zasad higieny osobistej.
ZAJĘCIA DODATKOWE
ZAJĘCIA w ramach edukacji przedszkolnej :
- język angielski;
- zajęcia katechetyczne(dla chętnych dzieci) ;
- logopedyczne ;
- zajęcia z pedagogiem specjalnym;